Olen valmistumassa ammattiin. Koko opiskelu ajan olen ollut erityisen tarkka kiinnittämään omaa ammattiani harjoittaviin ihmisiin. Ammattini on hyvin jokapäiväinen ja näkyvä joten "kolleegoihin" törmää joka päivä. Samoin ajatuksissa pyörii saman ammatin harjoittajista saatu kokemus eri puolilta suomea. Olen ollut kuin lääkäri joka potee kaikki taudit joista lukee. Olen myös ollut hyvin pettynyt ja välillä jopa vihainen, noin huonostikko ammattitaitoa kunnioitetaan alalla?
Tokihan tilanne ei näin kauhea ole, olenhan kuitenkin myös se hankala asiakas. Ja jos nyt siitten paljastetaan että ammattihan on myyjä.
Silti olen ihmetellyt, missä on ammattikuntani ammattiylpeys. Onko ajauduttu vihdoin siihen pisteeseen että voiton tekeminen lyhytnäköisesti on ainoa mikä kiinnostaa? Missä on se lähtökohta että asiakas kun saadan tyytyväiseksi tai edes yllätettyä sillä pienellä hymyllä? Eikö enää ole tarpeellista saada ns. Vakioasiakkaita. Eikö osata tarjota sitä mikä nettikaupoilta puuttuu, osaava ja tietävä myyjä kohteliaalla kärsivällisellä asiakaspalvelu hymyllä?
Ja silloin huomaan että maailma on muuttunut. Se on muuttunut niin vaikeaksi eetä myyjiltä vaaditaan oikeasti ammattitaitoa. Pitää todella tietää mitä muu, pitää tietää paljon sen muutävän asian ympäriltäkin! Nyky myyjät eivät tunnu myöskään tajuavan että kärsivällisyyttä ja sietokykyäkin tarvitaan, kaikki asiakkaat eivät ole niitä ihania ja valmiiksi tyytyväisiä. Ei varsinkaan jos yrityksen huono maine ja vaihtoehdottomuus painaa taakkana.
Miten puhelin operaattoreilla on varaa pitää sellaisia myyjiä jotka eivät ymmärrä tuotteidensa teknisestä puolesta mitään? Miten voin asiakkaana tietää saavani rahoilleni vastinetta jos myyjä myy minulle tuotteen josta tietää vain hinnan ja ne pr höpönlöpöt. Joskus pitää kysyä niitä hankalia kysymyksiä ja myyjät vain joko valehtelevat tai hiljenevät jotta se oma tietämättömyys ei vain paljastuisi.
Onko liikaa vaadittu että myyjä todella tietäisi myytävistä tuotteista edes hieman? En tarkoita että liittymien myyjä tietäisi kaiken GSM tekniikasta, mutta varmaan olisi hyvä tietää mitä ongelmia on ollut ja miten niitä on yleensä hoidettu. Siis kiinnostaisi pitää tietotaitoa yllä. Vaan ei...
Seinäjoki on ollut viimeaikoina oikea ihmetyksien aiheuttaja. Osa tuntuu ymmärtävän mitä asiakaspalvelu/myyntityö oikeasti on, suurin osa taas syöksyy metsään niin että rytisee. Ja pienenä infona, että ei täällä pohjanmaalla sitä metsää niin hirveästi ole. Veolian bussikuskit oli oikeita pihjanoteerauksia, niin vihamielisiä ja töykeitä että eipä paljoo edes päivää viitsiny sanoa. Komialiikenne on näin alussa ainakin panostanut kohteliaaseen käytökseen ja siitä suuret kiitokset kyseiselle firmalle.
Paljon on tällä seudulla korostunut myös yksittäisten myyjien suoranainen valehtelu myynnin edistämiseksi. Usein on myös korostunut että ei näytä monia kiinnostavan edes se mitä se oma firma myy, mitä suurinpiirtein on hyllyssä jne... Tämä kaupunki on todella yllättänyt minut mustavalkoisuudella, jos jokin toimii se toimii hyvin, jos taas ei niin tappelemaan joudut, kirjaimellisesti.
Tappelusta hyvänä esimerkkinä on netti tai oikeammin sen tämän hetkinen olemattomuus. Netin hankkiminen pohjanmaalla tuntuu olevan julkisen liikenteen ohella se toinen asia mistä pitää suorittaa valtiotason poliisi-armeija-itkupotkuraivari-operaatio. Ressaavaa. Varsinkin kun opiskelut ja vapaa-aika on hyvin nettipitoisia.
No comments:
Post a Comment