3.1.13

Seinäjoen typeryydestä

Tämä kaupunki on mielenkiintoinen keskittymä typeryyttä ja pohjalaista härkäpäisyyttä. Asiakaspalvelu ei pelaa, julkinen liikenne on tahaltaan sotkettu lähes toimimattomaan kuntoon, terveet ennaltahoidetaan, sairaat pistetään jonoon, lapset nuoret menkööt pellolle ja vanhukset "mitä net on?".

Miksi on niin vaikea tehdä päätöksiä siten että katsottaisiin, kyseltäisiin ja muutenkin otettaisiin selvää.

Julkinen liikenne

Kukahan tämänkin on Seinäjoen osalta suunnitellut/kilpailuttanut? Kun aloitin syksyllä opiskelut syksystä en edes pienessä mielessäni ajatellut mitä kaikkea tulisi vuoden aikana olemaan vastassa hankaloittamassa koulunkäyntiä.

Epäkohtia:
  1. Sekava matkojen hinnoittelu
  2. Aikataulut on selkeästi laatinut henkilö joka ei osaa sellaisia tehdä
  3. Kuskit todellisia kusipäitä Näyttäisi siltä että liikennöitsijän vaihdoksen myötä parannusta tapahtunut.
  4. Veolian aikana asiakaspalvelijat vetosivat vain kaupungin vaatimuksiin.

Sekavat Matkahinnat

Sekavat matkojen hinnoittelut perustuivat ilmeisesti jonkun virkamiehen vähä älyiseen ideaan siitä että matkat on tarjottava mahdollisimman halvalla. Noh. Idea ihan kiva, mutta kun sen peruslipun hinnalla harvoin pääsee nykyisentyylisessä reitti suunnitelmassa perille. 2€ lipusta näytti todella kivalta kunnes karu totuus iski omaankin elämään.

Lisähuomautuksena todettakoon että lähes kaikki muut järkevät kaupungit käyttävät vain yhtä kertalipputyyppiä, 1-2 tunnin lippua. Selkeää ja toimivaa, pääsee myös varmasti perille.

Kuinka paljon ihmiset jättävätkään käyttämättä linja-autoa juuri tuon sekavan hinnoittelun takia. Kun se mummo sieltä joupin kupeesta haluaisi prismaan mennä, ei hänellä varmaankaan ole intoa maksaa tästä reissusta 8€ (2€ joupista keskustaan, 2€ keskustasta prismaan, 2€ prismasta kaupunkiin ja vielä 2€ keskustasta jouppiin)

Varsinkin veolian aikana kuskit eivät mitenkään muuten ilmaisseet, että olisi pitänyt ostaa 2,5€ VAIHTOLIPPU eikä tavallista 2€ lippua, kunnes yritti sillä 2€ lipulla päästä sinne perille toisella linja-autolla.

Aikataulusuunnittelu

Kaikkein pahiten hermoja kiristelevä. Pieni esimerkki ehkä paikallaan.

Kun Rastaantaipaleelta hyppää bussin 1 kyytiin niin kyseinen bussi kykenee saapumaan keskustaan matkakeskukseen vähän sen jälkeen kun jouppiin menevä bussi 13 on jo kerennyt lähteä.

Näyttää pieneltä jutulta, meneehän niitä myöhemminkin niitä busseja. Joo ei. Seuraava 13 menee vasta 60min päästä. Siis vaihtoa joutuu odottamaan helekutan TUNNIN! Ja jos on ollut niin fiksu etukäteet, että on maksanut sen 2,5€ vaihtolipusta on maksanut turhasta sillä lippu kerkeää vanheta.

Mistä siis maksan kun maksan vain tyhjästä. On myös hieman 60-lukulaista ajatella että 8km matkaan pitää kuluttaa 1,5h.

Kauhulla mietin miten kykenen kulkemaan keväästä työssä. Linja-auto ei kulje mitenkään järkevästi. Miten voidaan olettaa että kun työt alkavat 10:00 pitää töihin lähteä 9:00. Tokihan jos matkaa olisi pidemmälti niin 9:00 olisi ihan hyvä, mutta jos joupista lähtee 9:00 on keskustassa noin 9:08. Ja taas saa mietiskellä että mitähän sitä tekisi sen 45min että työt alkaisi.

Tahdon kulkea julkisilla töihin, perheemme ei tarvitse kahta autoa!

Kaupungin vaatimuksiin vetoaminen.

Jos yritys vetoaa vain kaupungin vaatimuksiin on typeryys kohdillaan. Toisten syyttely ei auta asiakasta eikä varmasti paranna tilannetta. Asiakkaat lähtevät muualle paljon nopeammin kuin moni uskookaan. Nykyisellään on monesti nopeampi jo pelkästään kävellä kun silläkin keinoin pääsee perille nopeammin.

Jos kerran kävellenkin pääsee miksi kulkea bussilla?

Siksi että rivakka aamukävely pistää hieman hikeä liikkeelle ja asiakaspalvelijana olisi kivempaa olla ihan puhtaana, raikaana ja hyväntuoksuisena töissä. Talvella on myös hyvin liukasta ja ainakin itsellä on vaikeahko liikkua näin jäisillä teillä.

Onko myös niin että kaupungin virkamiehet ovat vielä niin maalais tolloja että julkinen liikenne nähdään vain mummojen kauppakasseina ja viherpiiperöiden vouhotuksena. Jos asenne on tämä, niin voin sanoa että hyvästi. Minun veroäyrejä ette tule paljoa saamaan. Jos teidänmielestä työssäkäyvä voidaan velvoittaa hankkimaan auto jotta työtä voi tehdä olette kyllä aika kaukana todellisuudesta. Kun työpaikka on paikallaan pysyvä bussin käyttö on mukavaa. Mukavaa on myös julkisen liikenteen käytöstä johtuva menojen tasaisuus. Kuukausi kortti on vakiohintainen ja helpottaa perheen menojen suunnittelua.

(edit fixed html)

No comments:

Post a Comment